Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten
13.05.2022
Negen holes waren achter de rug toen we aankwamen op de turn. Precies 1 uur en 40 minuten nadat we hadden afgeslagen. Er stond een marshal en de twee groepen voor ons keken wat verstoord om. Wij op onze beurt keken op klok naast de tee en vervolgens op ons taslabel. Het stond er echt. Pas over anderhalf uur zouden we de tweede negen aan mogen vangen. Bij de balie vonden ze er niets vreemds aan. ‘Voor een vierbal staat vierenhalf uur. Ik vrees dat er niets anders opzit dan gewoon te wachten.’
Het gaf me alle tijd terug te gaan naar een van de eerste wedstrijden die ik ooit speelde.
Ik zie hem nog zo voor me, de wedstrijdleider van de nieuweledenwedstrijd waar ik ruim twintig jaar geleden aan meedeed. Ineens stond hij naast onze tafel, waar wij, rozig na achttien holes en met lichte gene voor de vele strepen op onze kaart, genoten van ons eerste biertje. ‘Heren, goedemiddag. Fijne dag gehad?’, vroeg hij. Terwijl wij, nieuwe leden dus, omstandig begonnen uit te leggen hoezeer we wel niet genoten hadden en dat het steeds beter ging (echt, heus waar), knikte hij vriendelijk, bukte iets, en zette met een klap het bord dat tegen zijn been geleund stond, op tafel. ‘Dat is fijn. Mooi dat u genoten hebt. Maar ziet u wat hier staat?’, wees hij naar de tekst op het bord, met zijn vinger priemend naar de tijd die je voor een vierbal zou mogen gebruiken. 4.00 uur stond er, en gelet op de blik van de wedstrijdleider duidelijk ook geen minuut meer.
We keken naar ons klokje en zagen dat er, sinds we uren eerder afsloegen, precies 4 uur en dertig minuten waren verstreken. Dat was inderdaad een half uur na het op bord geschrevene, maar we waren dan ook al even van de baan, hadden ons door de stablefordberekening heen geworsteld en het eerste biertje was al bijna op. We sputterden dan ook iets tegen – heel voorzichtig, we waren immers nieuwe leden – maar de wedstrijdleider was onverbiddelijk. ‘Volgende keer binnen de tijd heren. De mensen na u willen ook een leuke dag hebben. Goedemiddag.’
Of we elkaar verbijsterd aankeken kan ik me niet meer herinneren, maar vergeten ben ik het nooit en ik maak me er sterk voor dat het mijn speltempo tot op de dag van vandaag beinvloedt. Ready golf speelde ik al toen het nog als onbehoorlijk werd gezien ‘voor je beurt’ te spelen, prima om tussen de slagen door te kletsen – graag zelfs – maar laten we wel een beetje doorlopen, nagenoeg elke green zal je me spiedend om me heen zien kijken om me er van te vergewissen dat ik de tas zoveel mogelijk aan de goede kant van de green zet en dat ik eerst mijn eigen bal ga zoeken en pas kom helpen bij jou als ik die van mij gevonden heb is niet asociaal maar een nadrukkelijk zoekadvies om het tempo er een beetje in te houden.
Op dezelfde baan waar ik ooit op mijn donder kreeg omdat we als beginners net langer dan vier uur over een rondje deden, is de adviestijd voor diezelfde ronde inmiddels met een half uur is verlengd, en rondjes waarbij de grens van vijf uur ruim wordt overschreden zijn bij de NVGJ eerder regel dan uitzondering. Terwijl je met een paar kleine aanpassingen het tempo zo makkelijk op kan voeren. Je tas aan de goede kant van de green. Op weg naar je bal al bedenken welke club je wil gebruiken. Klaar staan als je aan de beurt bent en misschien zelfs wel al spelen als je flightgenoot met de langere drive nog niet bij zijn bal is. Oppakken, niet te lang zoeken, enfin, het is allemaal genoegzaam bekend.
Nee, je hoeft niet rennend door de baan, maar niemand zal toch bezwaar hebben tegen een half uur eerder aan de bar?
(Deze bijdrage stond al eerder op de site maar is nog altijd actueel. Het is in ieders belang het speeltempo in de gaten te houden, niet om streng te zijn maar juist om elkaar allemaal een leuke dag te bezorgen.)
We gaan met de NVGJ terug naar De Goyer. Terug naar die baan die bij iedereen in het geheugen gegrift staat: waar ooit een slagboom naast lag en wij dat dagdeel het enige gezelschap waren. Niemand heeft ooit schuld bekend, al vond het bestuur destijds dat we de helft van de kosten moesten dragen. Zo gaat dat bij ons.
Ze zijn onderhand allemaal weer thuis. Een mooie ervaring rijker, soms een illusie armer. De surprisereis kende inderdaad enkele mooie verrassingen. Maar net als met golf: niet elke slag is raak. Zeker niet op een beest van een baan als La Galiana of de derde achtereenvolgende golfdag in combinatie met greens die het slechtste in je naar boven halen. Lees mee! Zestien uit Nederland aanvliegende golfers en vier die al een deel van het jaar in Spanje wonen; allemaal in afwachting van het moois dat deze nieuwe NVGJ-golfreis hen zal brengen. Ze komen om te golfen, maar dat gaat gepaard met gezelligheid, humor en zelfspot over soms magere wedstrijdresultaten. Maar ook goede gesprekken en - overdenkingen. Want het leven in Spanje is goed ... je zou hier - in de winter - prima kunnen wonen ... Grenzend aan onbegrepen klein en groter leed is de vaststelling - al op de eerste golfdag - dat sommigen ineens niet meer kunnen putten. ,,Met twee slagen op de green en met vier puts eraf. Hoe kan dat nu?'' Of; ,,die greens zijn gewoon niet te lezen. Hoe dan?'' Ook: ,,Ik raakte de bal amper aan en dan ligt 'ie toch ineens verder dan van waar ik begon.'' Erger: ,,Ik heb vandaag écht geen bal geraakt. Nog nooit zó slecht gespeeld.'' Hoogste score Wie die ervaringsdeskundigen waren, dat laten we in het midden, want iedereen had verdeeld op drie speeldagen wel een gelijke ervaring. De NVGJ speelde twee keer gecombineerd drie lussen op La Sella en de 18-holes bergbaan La Galiana. La Sella dit najaar nog host van de European Ladies Tour en La Galiana het beste te omschrijven als 'een beest van een baan'. Vaker smalle fairways, maar weinig meters vlak en dan loopt de baan ook nog eens af. Buggies moesten te vaak op het pad naast de baan blijven. Met verhoogde afslagplaatsen en sterk aflopende fairways en greens is het een aanslag op je conditie. ,,Misschien iets te moeilijk voor de meesten'', constateren we later in het clubhuis. Toch werd uitgerekend op La Galiana de hoogste score behaald. Sponsor Eric Venghaus putte 36 stablefordjes. ,,Ik speelde vandaag onbevangen. Ik zag die baan wel liggen in het dal en dacht ook meteen: Onmogelijk! Maar oké, gewoon spelen; we zien wel.'' Reis- en wedstrijdleider Ger Laan zag dat het goed was. Al speelde hij zelf met gemengde gevoelens. ,,Ik krijg idioot veel slagen mee. Dat komt omdat mijn handicap zo is gestegen de laatste tijd. En dan speel je jezelf ineens dik in de punten. Ik schaam me dood'', was zijn reactie. Overall winnaar Zijn hoge handicap leidde indirect tot overall winnaar met opgeteld 81 stablefordpunten . Met als podiums een derde plaats op La Galiana (29 punten) en een tweede plaats op de tweede en laatste dag op La Sella (27 punten). Ook Marijke Brouwers speelde weer zo constant als een Zwitsers uurwerk met 27 punten op de eeste dag op La Sella (3e) en tweede op La Galiana met 31 punten. Er wrong zich nog een andere vaste waarde tussen de eindranking: sponsor Jolanda Swart. Zij werd tweede met 79 punten. Dat was vooral te danken aan haar dagwinst op de tweede speeldag op La Sella met 31 punten. Saillant detail is dat ze die hoogste score combineerde met caddiën voor flightgenote Janneke Koster, die tot haar eigen verbazing ook nog een par sloeg. Vermeldenswaardig zijn ook de dagwinst van Henk Koster op dag één op La Sella en de derde plaats van Eric Dercksen op de laatste dag op La Sella (26 punten). Er werden nog twee birdies gescoord door 'gasten' George Baars en Ronald van Zanten. Het waren vier heerlijke dagen golfen in redelijk goed weer, good food & drinks in een prima sfeer en met hele prettige reisgenoten. Met dank aan Hans Terol, die er overigens zelf niet bij was en onze Spaans sprekende reisleider Ger Laan. Vliegen Maar dan komt ook weer het moment dat je moet terugvliegen. En helaas is dat met Transavia. Op de heenreis vanaf Amsterdam 's ochtends al bijna 1,5 uur vertraging en nu 's avonds 3 uur vertraging op Alicante. Meer dan een halve dag van mijn verjaardag (67; pensioen!) doorgebracht op mogelijk het vreselijkste vliegveld in Europa! Over vliegen met Transavia gesproken. Wat een armoede, wat een flutmaatschappij. Pakweg driekwart vliegt - extra betaald - priority. Kunnen ze ieder een extra stuk bagage meenemen aan boord. Als je niet meegaat in deze vorm van zakkenrollen (100 euro extra p.p.) voor priority, dan vind je uitpuilende bagagevakken boven je stoel als je als C-klasse het vliegtuig binnenstapt. Controle op maximale afmeting of gewicht is nul. Interesseert Transavia geen reet. ''Ken ik effe vanghu''. Om 23.10 wensen twee van die groen-donkerblauwe luchtzussen ons zonder blikken of blozen een 'goede avond' en 'zeggen: welkom aan boord'. Hoezo 'avond'? Het is zo goed als nacht. Transavia je bent gewoon drie uur te laat. Wéér te laat. Neanderthaler En dan sommige passagiers. Je kunt flinke pech hebben. Voor mij op stoel 20C zit een Neanderthaler; type Fred Flinstone. Groot, vierkant hoofd met een kop ongewassen haar. Stinken! Mogelijk een tijdje geleden voor het laatst gewassen met hele goedkope, ranzige shampoo of met dierlijk vet. Dat is duidelijk gaan gisten en het vet op zijn hoofdhuid is gaan schiften. Zoiets. Bij de eerste mogelijkheid gooit hij de rugleuning achterover. Zijn vieze, smerige pruik boven mijn neus. Na drie keer gevraagd te hebben of hij 'die viezigheid uit mijn gezicht wil halen', weet ik: laat maar. En weer gaat de rugleuning naar achteren. Alicante is aanvliegplaats voor camping Benidorm, vertel ik mijzelf. Vervolgens kom je 's nachts aan op Schiphol op een verlaten D-pier. In de verte zien we de verlichting van het luchthavengebouw. Is ook nog één van de loopbanden stuk. Bagage ophalen in hal 3, dan naar de uitgang; dus de hele luchthaven over. Compleet gesloopt stap ik in de taxi die gelukkig wel op tijd is. Als we eindelijk 's nachts om 3 uur thuis zijn denk je toch: kunnen we volgende keer niet met de auto of de bus? Of met de boot ...
Zo'n 20 leden van de NVGJ familie (met aanhang) genieten momenteel van de surprisereis in het Denia Marriot Golfresort & Spa tussen Valencia en Alicante in Spanje. Henk Koster stuurde ondermeer deze foto waarop Marijke, Dea, Janneke en Jolanda (vlnr) op staan. Marijke en Roderik bezochten op weg naar Denia een Spaanse poppenfabriek, waar bijzondere 'newborn' poppen gemaakt worden. Deze poppen lijken net echte baby's. Op verzoek werd de door hen voor een kleindochter gekochte babypop getoond en meteen als echte baby gekoesterd..
Ons gewaardeerd bestuurslid en fantastische fotografe Hélène heeft een schitterend boek gemaakt met foto's en teksten van het Team Para/Atletiek. Al jaren is zij verbonden als fotograaf aan dit team en reisde met hen de hele wereld over naar WK's en Olympische Spelen om de meest prachtige foto's te maken. Dat heeft geresulteerd in een indrukwekkend fotoboek met bijzondere teksten over het ontstaan van het Team, verhalen over wat de atleten hebben moeten doormaken en hoe keihard er getraind wordt. En hoe zwaar de weg naar succes was. Wat de atleten in hun kinderjaren hebben moeten horen tart ieders verbeelding: 'Kun jij dat wel?', 'Je mag niet alleen in een kano en je krijgt ook geen peddel want dat kun je toch niet', 'jij kan geen veterstrikdiploma halen', en meer van dat soort kwalijke opmerkingen. Dit boek gaat over nooit opgeven, of zoals atleet Fleur Schouten zei: 'Never ever, ever, ever give up. Titel van het boek: No Excuses, de spijker op zijn kop.
Tijdens de jaarlijkse slotavond van de Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten (NVGJ) is de Golfpersprijs 2025 uitgereikt aan Niels Hooft. Hij ontving de prijs voor zijn bijdrage aan de golfjournalistiek door zijn talloze video's op Youtube en social media.
De slotavond van de NVGJ had alles: spanning, drama en een flinke dosis Murphy’s Law. In de A-categorie kroonde Foeke Collet zich tot tweevoudig kampioen van de Charles Taylor trofee. Halverwege de ronde ging hij nog languit op de grond liggen na een lullig chipje waarbij het in zijn rug schoot. Toch sprokkelde hij onverstoorbaar 36 punten bij elkaar. Mr. 34-35-36 zat dit keer aan de hoge kant. “Never underestimate the injured man,” bleek het motto van de avond.