Even kennismaken.
Een leuk golfdagje vond ze het eigenlijk wel, met de NVGJ op Links Valley. Jolanda Swart was meegetroond door haar golfcompanen en NVGJ-sponsoren Alex Jongmans en Eric Venghaus. Ze wist niet wat haar overkwam: “Vanuit het Haagsche herkende ik meteen een heleboel mensen. Bovendien namen mijn flightgenoten Pieter Landman en Charles Taylor mij die dag zo aimabel onder hun hoede, dat ik ook sponsor wilde worden. Zo’n leuk gezelschap, met een heel bijzonder gevoel voor humor; daar geniet ik van.”
Jolanda’s vriendschap met Eric Venghaus gaat veel verder terug: “Ik heb hem 42 jaar geleden ontmoet tijdens een kookcursus, waar hij het met zijn vrienden zo bont maakte dat ze bijna werden weggestuurd. Maar de veelvuldige slappe lach tijdens het koken heeft ons voor eeuwig verbonden. Sindsdien komt Eric elke zaterdagochtend even een kopje koffie bij me drinken en dan nemen we gezamenlijk ‘het leven’ door.”
Mrs Glow
Hiermee zou het verhaal over de nieuwe sponsor van de NVGJ Matchplay competitie heel in het kort verteld kunnen zijn. Maar er valt veel meer te onthullen over MrGlow, die in werkelijkheid toch echt een charmante Mrs is. Aan een tafeltje bij de ‘Haagsche’, waar Jolanda als ‘country-member’ haar sociale netwerk op een prettige manier onderhoudt, vertelt ze ronduit. Al sinds de jaren tachtig bestiert zij met man en zoon 16 brandstofpompen annex brasserie annex autowasstraat ‘MrGlow’ aan de N44 in Wassenaar. Veel NVGJ’ers zullen daar na een bezoekje aan het Haagse ongetwijfeld wel eens de tank en een knorrende maag hebben gevuld.
Het was op die plek in Wassenaar waar yoga-lerares Jolanda Swart in 1980 verliefd werd op autocoureur Ton Strous, tevens uitbater van vier skishops en twee bescheiden B-merk benzinepompen. Al die zakelijke bezigheden lieten zich slecht verenigen en leidden tot sluiting van de wintersporttak, waarna Jolanda de drijvende kracht werd achter de doorstart en de uitbreiding van het pompstation. Ruim veertig jaar later spreekt ze vol trots over het almaar uitdijende mobiliteits-imperium. Het is er dag en nacht een komen en gaan van auto’s die zich laven aan de brandstofpompen, een frisse look krijgen in ‘Mr.Glow’-wasstraat of worden afgespoten in een van de nieuwe selfservice-wasboxen (die niet alleen geschikt lijken voor het reinigen van personenauto’s).
Jolanda: “Een box wordt met trappen geschikt gemaakt om ook de daken van campers en caravans te kunnen afspuiten. Dat is vrij uniek en daarom wil ik er als het klaar is ook publicitair mee aan de weg timmeren. Misschien kunnen de leden van de NVGJ me daarbij nog een handje helpen.” Het lijkt niet al te veel gevraagd in ruil voor haar ruimhartige bijdrage aan het welvaren van ons journalistieke golfgezelschap.
Twee Kees’en
Terloops geeft Jolanda nog een aardig kijkje in de wereld van de brandstoffenhandel: “Toen we jaren geleden besloten om over te stappen naar een andere brandstofleverencier, bleven er twee kandidaten over: Total en Shell.” Wassenaar moet in dit kader wel worden gezien als een Shell-enclave, want zo’n beetje het hele Haagse management woont er. Maar zo vanzelfsprekend was dat toch niet. Over die beslissing vertelt Jolanda een even hilarisch als allesbeslissend verhaal: “Total bleek voor ons toch iets gunstiger, dus besloten we voor hen te gaan. Het toeval wilde dat de vertegenwoordigers van beide leveranciers ‘Kees’ heetten en Ton het besluit ’s avonds, in de emotie van het moment, naar de verkeerde ‘Kees’ e-mailde.
De Shell-vertegenwoordiger stond vervolgens ‘s ochtends vroeg al op de stoep om alsnog een beter bod uit te brengen. Daar kon je op wachten, want die zou wel wat uit te leggen hebben gehad bij zijn bazen. Voor ons achteraf niet ongunstig. De toenmalige CEO van Shell, Jeroen van der Veer, heeft zelfs persoonlijk het nieuwe tankstation geopend. Hij komt hier nog regelmatig tanken.”
Koffie en golfballen
Of hij dan ook een zakje golfballen meeneemt is niet bekend. Bij de ingang van de brasserie bij het pompstation staat een speciale vitrine met lake balls en andere golf-parafernalia, zoals de Golfscheurkalender van Leo van de Ruit. Jolanda: ”Met de verkoop van golfballen ben ik begonnen toen de pachter van het Rozenstein-terrein ze me, na het baggeren van de sloten, aanbood. Het liep meteen als een trein. En nog steeds, want onlangs heb ik 125.000 ballen opgekocht van een duiker en meteen een website geopend: www.golfballetje.nl. Ik sorteer de ballen persoonlijk op kleur en kwaliteit. En als ze niet schoon genoeg zijn gaan ze nog even de wasmachine in, tussen de poetslappen. En als de balletjes al te veel beschadigd zijn verkoop ik ze aan kunstenaars, die er van alles van weten te maken. Want journalisten mogen dan erg creatief zijn, ik ben weer heel praktisch.”
Foto’s en tekst: Ruud Taal
Reacties
Wassen