Schiphol – 17 juni 2021. KLM stopt als hoofdsponsor van Golftoernooi KLM Open. Wel blijft de luchtvaartmaatschappij betrokken, maar krijgt een kleinere rol. “Die is meer bescheiden, vanwege de situatie waarin we ons bevinden”, aldus Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. Wat KLM met ”de situatie” bedoelt, moge duidelijk zijn: KLM is hard getroffen door de coronacrisis. Onze ”nationale trots” wordt op de been gehouden met een staatslening van een paar miljard euro’s.
Het Dutch Open Golftoernooi dateert al van 1912. Tussen 1981 en 1990 stond het evenement bekend als ’KLM Dutch Open’. In 2004 werd de naam ‘KLM Open’ voor ’t eerst gebruikt. In 2019 vond op The International nabij Schiphol (!) het laatste KLM Open plaats. Die editie droeg toen de naam ”100e KLM Open”. Omdat de KLM dat jaar zijn eeuwfeest vierde. Terwijl het bovendien de honderdste keer was dat er een Dutch Open Golftoernooi werd georganiseerd. Vorig jaar (2020) werd het KLM Open afgelast vanwege de corona-pandemie.
Na het afhaken van de KLM als hoofsponsor en naamgever, gaat het golftoernooi later dit jaar door onder de naam ”Dutch Open”. Editie 101 staat gepland voor 16, 17, 18 en 19 september op ”Bernardus Golf” (genoemd naar Ben Pon) in Cromvoirt. Ook editie 101 (2022) en editie 102 (2023) van het ”Dutch Open” worden op ”Bernardus Golf” gespeeld, althans zo is de planning. Dus corona- en allerhande andere dingen volente.
“Door de jaren heen is het golftoernooi uitgegroeid tot een heel effectief en integraal onderdeel van KLM’s commerciële bedrijfsvoering, net zoals bijvoorbeeld running en cultuur. Het is een platform om in gesprek te gaan met klanten en zakenrelaties. Dit blijft zo, maar de rol van KLM is dit jaar aangepast”, verklaart Kreulen. Gemiddeld kwamen er per editie zo’n 50.000 bezoekers af op het toernooi, onder wie zo’n 6.000 relaties van KLM.
Daan Slooter, toernooidirecteur van het Dutch Open, zegt alle begrip te hebben voor de beslissing van KLM. “Mede dankzij KLM is het Dutch Open uitgegroeid tot één van de meest succesvolle en best bezochte golftoernooien van de European Tour. Die kwaliteit blijven we nastreven, met al onze andere partners, zoals ING Private Banking en de NGF plus de KLM in een iets gewijzigde, maar nog
steeds belangrijke rol”. Slooter is vooral blij dat het toernooi in september aanstaande gewoon doorgang vindt. ”Het budget zal iets anders zijn (de prijzenpot is gevuld met één miljoen euro, tegen nog het dubbele bij de feesteditie in 2019, red.), maar we gaan weer een heel mooi Open organiseren, waar alle golfliefhebbers van Nederland veel plezier aan zullen beleven. Hoeveel toeschouwers we precies kunnen ontvangen, is nog onduidelijk. Dat hangt af van de ontwikkeling met Covid-19. Maar gezien de aangekondigde verdere versoepelingen voor evenementen ziet dat er heel positief uit”.
(Aanvulling redactie over toeschouwersaantallen: Jan Lammers (speelt ook golf trouwens), Race- directeur van het komende Formule 1 spektakel begin september in Zandvoort, gaat er — volgens een recente publicatie in ”De Telegraaf” — van uit, dat hij drie dagen lang zo’n 100.000 toeschouwers per dag op het duinencircuit mag verwelkomen. Dus lijkt het me logisch dat er ook fikse toeschouwersaantallen naar Cromvoirt mogen afreizen.)
KLM doet weliswaar een stapje terug als sponsor van het ‘Dutch Open’, dat geldt niet voor een andere belangrijke sponsor ”Duca del Cosma”. Caroline van Weezel van het fameuze golfschoenenmerk: ”Voor ons verandert er niets. We doen gewoon weer mee als voorheen. Met een grote stand in het promodorp en als officiële subsponsor. Ook de komende twee jaar van het ”Dutch Open op ”Bernardus Golf” zijn we weer van de partij”.
Bronnen o.a.: Golf.nl, Luchtvaartnieuws.nl
wvde