Groen

‘Ik daag je uit om eens een stuk te maken over golf en openbaar vervoer’, zei ons sporende nvgj-lid me onlangs tijdens een diner. ‘Eens kijken hoe mensen daar over denken’, voegde hij er aan toe voor hij tegen zijn buurman verder ging over de vaak slechte bereikbaarheid van golfbanen als je niet met de auto gaat. Tenminste, dat dacht ik te horen, want mijn gedachten waren ogenblikkelijk elders.

Hoeveel mensen gaan niet met de auto naar de golfbaan, maar kiezen om praktische of idealistische redenen voor andere vormen van vervoer? Ik zie heel af en toe iemand met een golftas op de rug bij een golfbaan aankomen maar naast onze spoorvriend ken ik slechts twee andere mensen die regelmatig in de trein stappen met hun golftas over de schouder. Maar eigenlijk tellen die allebei niet. De ene is nog student en heeft geen geld een auto aan te schaffen en te onderhouden. De tweede heeft eveneens om andere dan principiële redenen geen auto en stapt alleen in de trein om het stukje naar mijn huis te overbruggen waar hij vervolgens bij mij instapt…

Niet geheel onlogisch. De auto ligt immers het meest voor de hand gezien de ligging van de meeste golfbanen. Meer dan eens weet zelfs mijn navigatiesysteem geen raad met een ingetoetste golfbaanlocatie, laat staan dat een busmaatschappij er een halte voor de deur wil leggen. In een tijd waarin het aantal haltes om de zoveel tijd ter discussie staat en de beheerders er niet voor terugdeinzen te zeggen dat oma best die 1,5 kilometer kan lopen naar de volgende halte, is een halte voor de poort van een golfbaan als Best of Broekpolder niet voor de hand liggend. Ik heb het voor de lol eens opgezocht. Van Diemen naar Broekpolder moet ik drie keer overstappen en moet ik de laatste 23 minuten lopend afleggen. Om op de tee van Golfcentrum Best te komen met trein, tram of bus moet ik zelfs vijf keer overstappen, al hoef ik dan nog maar een kwartier te lopen. Maar…

Omdat ik me inmiddels toch afvroeg hoe de golfbanen precies bereikt worden plaatste ik maar eens een polletje op onze website. De antwoorden waren geen verrassing maar de cijfers zagen er toch wel heel erg lomp uit. Niemand van de mensen die een antwoord invulde gaat met de motor, slechts twee procent gaat met de fiets, vier procent met het openbaar vervoer en de rest neem de auto. Van die 94% rijdt het merendeel ook nog eens alleen naar de golfbaan; het aantal carpoolers is verwaarloosbaar.

‘Golf is de boswachter van het groen’, zei een oud-president van de NGF altijd, maar groen zijn we dan toch vooral alleen óp de golfbaan. En het wordt ook niet gemakkelijk gemaakt om het op weg daar naar toe anders te doen.