
Foto: Ruud Taal
Het meest opvallende aan Ronald Speijer’s verschijnen op Old Course Loenen was niet zijn score, maar wel het opzichtig dragen van een retro-looking Holga 120N-camera (voor filmpjes, weet u nog wel) en het minstens zo retrospectieve uiterlijk van de fotograaf zelve.
Het bakelieten (of is toch gewoon plastic?) fototoestel werd in 1982 geïntroduceerd bij het Chinese publiek als een camera voor dagelijks gebruik. Maar, al kort na de introductie werd het een ondergronds artistiek fenomeen: ‘een oefening om los te komen van afhankelijkheid van technologie, precisie en bestuurbaarheid’, zo valt te lezen in een van de reviews. En inderdaad, de bediening is van een eenvoud, die als een zucht van verlichting kan worden ervaren in vergelijking met alle digitale gadgets op en aan de hedendaagse opnameapparaten. Waarbij overigens dient te worden opgemerkt (tip!) dat niet zelden de ‘P’-stand alle digitale mogelijkheden en aanverwante irritaties in een klap omzeilt. Wel zo handig als je snel een kiek wil maken (en daar gaat het toch vaak om, niewaar?).
Maar dat terzijde.
Nog vannacht zou Ronald de ontwikkeltank weer uit het stof halen, zijn badkamer omtoveren tot dark room en de lichtgevoelige colloïdale emulsie van de film proberen om te toveren tot negatieve lichtbeelden van de NVGJ-golfdag in Loenen aan de Vecht (over historie gesproken …).
We zijn razend benieuwd naar het ‘scherpe midden, de lichte zachtheid aan de randen, de vignettering en willekeurige lichtlekken van de droomachtige, unieke beelden’ die de Holga 120N belooft te leveren.
Of zou het resultaat toch gewoon aan het rechter oog en wijsvinger van de fotograaf liggen?
Of zou het resultaat toch gewoon aan het rechter oog en wijsvinger van de fotograaf liggen?
Betover ons Ronald!









Reacties
Zeiss Ikon