Jan en Jeroen bekijken de statistieken na de Duca experience. De foto’s zijn van Ruud Taal.
Naast de hoekige kanten in mijn karakter heb ik ook iets van een pleaser in mij. Dus verscheen ik voor de NVGJ-wedstrijd op de golfsimulator in mijn azuurblauwe Duca del Cosma-polo en op mijn blauw-wit oranje-golfschoenen van hetzelfde merk. Dat had ik nog niet zo lang geleden nooit gedaan, want is heb weinig op met merkkleding, laat staan dat ik als een onbezoldigde reclamezuil door het leven moet gaan, zoals zoveel mensen tegenwoordig wél doen.
Van jongeren die erbij moeten horen begrijp ik dat nog wel, maar pensionado’s die standaard van top tot teen in Adidas- trainingspakken en Nike- petjes op ronddrentelen, vind ik weinig chique. Zelfs op de golfbaan kleed ik mij het liefst in gepaste tinten en bij voorkeur merkloos, als is dat laatste niet makkelijk. Met
broeken en polo’s gaat het nog wel, maar bij petten, schoenen en trainingsjacks ontkom je niet aan free publicity.
Maar ach, hoe principieel ik uiteindelijk ben bleek op The International in 2019, waar ik als debuterend verslaggever bij de KLM Open radio een gratis outfit van Duca del Cosma kreeg aangeboden. Ik vond het eerst de veelkleurige look&feel van Bassie en Adriaan, bij nadere beschouwing eerder iets te wuft, te mondain, maar ja, gratis is gratis en toen ik shirt, schoenen en jack eenmaal aan deed en in de passpiegel keek, voelde ik mij er verrassend jong, kek en fris in. Zo hoorde ik wel bij deze voor mij nieuwe wereld. Bovendien zat het lekker, vooral die schoenen. Ik liep er het hele toernooi mee rond.
Eenmaal thuis zei mijn vrouw: “Ja, joh, doe eens gek! Voor jouw doen, dan”. Dus hield ik ze aan toen ik weer met mijn vaste maatjes speelde. Milde hoon, die ik vreesde voor mijn nieuwe ijdelheid, bleef uit. Ze vonden mijn “shuffeltjes” wel apart, ja zelfs “flitsend”. Mijn hypocriete schroom voorbij speel ik er nu altijd op en dat levert vooral begerenswaardige reacties op van vrouwen. “Waar heb je die
vandaan!?!”, “Waar kun je die kopen!?!”. Vanochtend nog heb ik een dame naar de actuele aanbiedingen op de Duca del Cosma- site mogen verwijzen.
Het was dus niet alleen om te pleasen, maar meer om mijn gewoonte dat ik in deze outfit op het hoofdkantoor van Duca del Cosma, te Breukelen verscheen. PR- manager Caroline van Wezel deed ik er een plezier mee en ik kreeg toch sterk de indruk dat zij mij meer supportte dan mijn medespelers Hans Botman, Richard van Stralen en Jeroen van Leeuwen, die er weliswaar correct uitzagen, maar in mijn aanwezigheid toch wat verbleekten in deze Duca Golf Experience 2020.
Over de wedstrijd ben ik kort. Ook in de wereld van virtual reality blijft golf golf. Het was leuk en opwindend, maar ook moeilijk en frustrerend. Prachtige slagen werden afgewisseld met naïeve baanmanagement fouten. Golfcrack Richard won met voor zijn doen maar 12 punten, de gedreven Jeroen had nogal wat bouncingpech en eindigde op 10 punten en routinier Hans en de weifelende
ondergetekende sloten af met 9 nederige punten.
Jan van Galen
Catering-gastvrouw ‘Mevrouw Kitty’ toont trotx de luxe broodjes voor de lunch.
Voor de wedstrijd even rondsnuffelen in de showroom.
Richard valt aan.
Wachten op de beurt.
Jeroen wisselde prachtige slagen af met afzwaaiers tot in de Oceaan.
En dan is het overdenken van de zonden.
Hans worstelt zich door de baan.
De lekkertjes bij de koffie bleven niet onaangeroerd.
Willem was ook aanwezig om de scores bij te houden.