Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten
14.04.2023
Tegen alle ongeschreven regels in had ’s ochtends nog een golfles ingepland, voordat ik ’s middags zou aantreden tegen Ron in de eerste ronde van de Mr. Glow Matchplay competitie 2023. Mijn ijzerslagen konden wel een opfriscursus gebruiken, was de gedachte. Over mijn ijzers had ik tijdens de wedstrijd niet veel te klagen, maar achteraf bezien had ik beter een les met de driver kunnen nemen.
Aan het gedeelte ‘bosch’ uit de naam Herkenbosch bleek namelijk niets gelogen en Ron en ik waren er regelmatig te vinden op zoek naar weer een bal van mij. Wees dus gewaarschuwd als je maandag 24 april op deze mooie baan gaat spelen. Ron, die wel weet hoe je een drive recht moet slaan, liet zich door mijn afzwaaiers niet afleiden, sloeg mooie ballen en speelde netjes zijn handicap.
Natuurlijk speelden we ook de laatste drie holes nog. Die duurden aanmerkelijk langer omdat er toen tijd was om wat uitgebreider met elkaar te praten. We deelden lief en leed en sloegen tussendoor nog een balletje. En dat vind ik zo mooi aan de matchplaycompetitie, het één op één contact, waardoor je elkaar wat beter leert kennen.
Ron, succes tegen Henri, en dank voor een fijne middag.
Na het grandioze succes van de Nations Cup in eigen land is de schroom groot onder de leden. Maar de tien durfals die ook dit keer hun land willen verdedigen, dit keer op Sussex in Engeland, zijn bekendgemaakt door captain Hélène Wiesenhaan.
Pim schreef met de redactie. Hi Anton, Nadat Peter vorige week enkele uren voor ons matchplayduel om zeer begrijpelijke redenen moest afzeggen, moest ik dat doen voor ons duel op 1 juli… En zeker de eerste 2 weken daarna kan ik niet spelen! Ik krijg namelijk a.s. maandag een pacemaker (niets ernstigs, daar kun je 100 mee worden); die datum werd me plotseling op weg naar Welderen meegedeeld. Derhalve heb ik de winst aan Peter ‘geschonken’. Zal ik nog een piepklein stukkie plus foto doorsturen of niet? Of is dat mosterd na de maaltijd? Pim Pim, Stuur maar door hoor. Altijd leuk. Groet, Anton
Het was niet eenvoudig om een datum voor onze matchplay wedstrijd te vinden. Uiteindelijk werd het19 juni, een dag die als zeer warm de boeken in zal gaan. Nadat door clubtechnische zaken de afslag vervroegd werd van 15.00 naar 09.00 konden we op de verder rustige en mooie baan van de Golfresidentie in Dronten gaan afslaan.
Vooraf hoopte ik het moeten schrijven van een verslag nog een paar rondjes uit te kunnen stellen. We speelden op Haverley. Voor mij onbekend, en net zo onbekend was het voor mij dat er in brabant een woonkasteel is gebouwd waar de golfbaan omheen zwiert. De wedstrijd tegen Hannie voelde als Nederland-Japan. Het zou moeten kunnen, maar vooral Japan niet onderschatten. Waar de voetbalwedstrijd eindigde in een (teleurstellend) gelijkspel, ging het in onze matchplay met rasse schreden richting Duitsland-Curacao.
We beleefden op 19 juni twee primeurs op de Haarlemmermeersche Golfclub, met -sch. De eerste: het was de tot dusver warmste dag van 2026, met temperaturen die in het zuidoosten van het land opliepen tot 36 graden Celsius. Zo gek was het in Cruquius/Haarlemmermeer niet, maar de thermometer stond op 34,2 toen we ‘s middags om drie uur afsloegen op het Leeghwater-Lyndenparcours.
Niet zo lang geleden gaf de Chinese golfer Haotong Li een interessante persconferentie. Hij worstelde al maanden met zijn spel en klopte aan bij zijn psycholoog. Haar advies ging over de goede en de slechte versie van jezelf op de golfbaan. Zodra die slechte versie opduikt, stuur je hem gewoon weg.