Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten
06.11.2021
Blije golfer
Jan (van Galen) oefent flink door komende winter en heeft snode plannen als het om de Order of Merit gaat.
In de baan bleef mijn spel maar hangen tussen best wel goed en best wel slecht en buiten de baan kon ik daar eindeloos over delibereren met lotgenoten, die met dezelfde ups en downs worstelden. Zo ontstond het idee daar eens een vorm aan te geven. Het werden 13 columns voor Golf.nl. Blijkbaar vond men mijn waarnemingen en tone-of-voice wel vermakelijk en soms zelfs leerzaam, want ik verdiende er de Golfpersprijs 2021 mee, alsook de warme reacties van lezers, mensen van mijn lokale club en leden onze NVGJ- familie, die vervolgens ook nog eens flink op mij stemden. Hoe fijn is dat!?!
Intussen mag ik mij nog steeds niet de steady bogeyspeler noemen die ik zo graag wil zijn, want in de B-categorie eindigde ik dit jaar als 22ste. Maar door de lessen en adviezen die ik in het beschreven traject kreeg ben ik wel een rustiger en vooral blijer speler geworden. Misschien schrijf ik nog wel eens een stukje over mijn golfbelevenissen, maar de toon zal anders zijn, want ik hoef mijzelf niet meer neer te zetten als dolende golfziel. Sterker nog, de komende winter oefen ik verder met alle opgedane kennis en aan het eind van het NVGJ-seizoen hoop ik mee te strijden voor de 8ste plek in de finale van de OOM! Of beter! Als dat gebeurt komt er zeker een nieuw stukje.
Jan van Galen
Na het grandioze succes van de Nations Cup in eigen land is de schroom groot onder de leden. Maar de tien durfals die ook dit keer hun land willen verdedigen, dit keer op Sussex in Engeland, zijn bekendgemaakt door captain Hélène Wiesenhaan.
Pim schreef met de redactie. Hi Anton, Nadat Peter vorige week enkele uren voor ons matchplayduel om zeer begrijpelijke redenen moest afzeggen, moest ik dat doen voor ons duel op 1 juli… En zeker de eerste 2 weken daarna kan ik niet spelen! Ik krijg namelijk a.s. maandag een pacemaker (niets ernstigs, daar kun je 100 mee worden); die datum werd me plotseling op weg naar Welderen meegedeeld. Derhalve heb ik de winst aan Peter ‘geschonken’. Zal ik nog een piepklein stukkie plus foto doorsturen of niet? Of is dat mosterd na de maaltijd? Pim Pim, Stuur maar door hoor. Altijd leuk. Groet, Anton
Het was niet eenvoudig om een datum voor onze matchplay wedstrijd te vinden. Uiteindelijk werd het19 juni, een dag die als zeer warm de boeken in zal gaan. Nadat door clubtechnische zaken de afslag vervroegd werd van 15.00 naar 09.00 konden we op de verder rustige en mooie baan van de Golfresidentie in Dronten gaan afslaan.
Vooraf hoopte ik het moeten schrijven van een verslag nog een paar rondjes uit te kunnen stellen. We speelden op Haverley. Voor mij onbekend, en net zo onbekend was het voor mij dat er in brabant een woonkasteel is gebouwd waar de golfbaan omheen zwiert. De wedstrijd tegen Hannie voelde als Nederland-Japan. Het zou moeten kunnen, maar vooral Japan niet onderschatten. Waar de voetbalwedstrijd eindigde in een (teleurstellend) gelijkspel, ging het in onze matchplay met rasse schreden richting Duitsland-Curacao.
We beleefden op 19 juni twee primeurs op de Haarlemmermeersche Golfclub, met -sch. De eerste: het was de tot dusver warmste dag van 2026, met temperaturen die in het zuidoosten van het land opliepen tot 36 graden Celsius. Zo gek was het in Cruquius/Haarlemmermeer niet, maar de thermometer stond op 34,2 toen we ‘s middags om drie uur afsloegen op het Leeghwater-Lyndenparcours.
Niet zo lang geleden gaf de Chinese golfer Haotong Li een interessante persconferentie. Hij worstelde al maanden met zijn spel en klopte aan bij zijn psycholoog. Haar advies ging over de goede en de slechte versie van jezelf op de golfbaan. Zodra die slechte versie opduikt, stuur je hem gewoon weg.