Goede voornemens

Hoewel het pas begin januari is, zijn de eerste goede voornemens met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid alweer gesneuveld en is een nog veel groter aantal op weg naar het veld van gesneuvelde dromen en medio februari blijkt maar een enkel voornemen omgezet in blijvend gedrag. Ook goede golfvoornemens.

En? Welk voornemen sprak je zelf uit toen de klok twaalf sloeg en we een nieuw millenium binnenvielen? Meedoen met #DryJanuary? Eindelijk die peuk de deur uit? Klaar om met een strikt eetregime die extra kilo’s te lijf te gaan? Staan de hardloopschoenen bij de deur? Is het abonnement bij de sportschool afgesloten?

Volgens onderzoek begint ruim dertig procent van de Nederlanders het jaar met de gewoonte die al duizenden jaren oud is, maar die veelal tot mislukken gedoemd is. Ook al denkt ruim tachtig procent dat de voornemens uit zullen monden in een nieuwe en blijvende gewoonte.

Hoewel de meeste voornemens gaan over gezondheidsgerelateerde zaken (roken, drinken, eten, sporten dus) zie ik op internet elk jaar ook goede golfvoornemens voorbijkomen. Zoveel mooie banen die gespeeld moeten zijn, zoveel rondjes in totaal, en de handicap aan het eind van het jaar onder een mooi rond getal.

Wat echter vrijwel altijd ontbreekt is de manier waarop het gewenste dan bereikt gaat worden. Bij roken en drinken is het niet zo ingewikkeld het voornemen (stoppen) te ondersteunen met het noodzakelijke gedrag (niet meer opsteken of openen), maar als je een sportdoel niet net zo concreet maakt, wordt het lastig. Wat is ‘meer sporten’? Als je nauwelijks iets doet, is één keer per maand misschien wel meer, maar of je er nu wat mee opschiet? 

Goede golfvoornemens nam ik ook wel eens. Niet met een handicapgetal waar ik aan het eind van het seizoen hoopte te zijn, maar concreet, met met mezelf afgesproken sessies op de drivingrange en oefengreen. Geen idee waarom ik dat dan bedacht eigenlijk, maar het gevolg was wel dat ik mezelf half januari in de snijdende kou ineens terugvond op een oefengreen, nauwelijks in staat om in het halfduister iets van een lijn te zien of met na één emmertje rangeballen al verkleumde handen op een stijf bevroren mat.

Nadat ik mezelf de eerste keer nog een hele bikkel vond, vond ik mezelf bij de tweede keer niet goed wijs, om na de derde keer te besluiten dat meer oefenen vanaf maart óók een goed voornemen was. Uit eerder genoemd onderzoek kwam trouwens naar voren dat de slagingskansen bij goede voornemens het grootst zijn als deze worden genomen in de maand augustus. Misschien is maart ook wat vroeg om meer te gaan oefenen.