Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten

Order of merit

Categorie A

Christiaan Scheen.jpg
1 Christiaan Scheen
2100 uit 7
helene portret golf_3327.jpg
2 Hélène Wiesenhaan
1940 uit 7
pimportret.jpeg
3 Pim Donkersloot
1890 uit 7
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.15.19.png
4 Henri van der Steen
1780 uit 7
pasfotoeric.jpg
5 Eric Korver
1560 uit 7
20221208-MVB_7064.jpg
6 Anton Kuijntjes
1380 uit 7
www.hetfotoatelier-laarbeek.nl--7(1).jpg
7 Marijke Brouwers
1310 uit 7
friso.jpeg
8 Friso Leunge
1060 uit 7
Volledige uitslag
Order of merit

Categorie B

Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.08.26.png
1 Leonard van Nunen
2160 uit 7
elainepas.PNG
2 Elaine de Boer
2060 uit 7
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.11.56.png
3 Ger Laan
1630 uit 7
René Brouwer
4 René Brouwer
1610 uit 7
pasfotowilliam.jpg
5 William Wollring
1510 uit 7
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.22.25.png
6 Onno Hansum
1500 uit 7
Schermafbeelding 2023-11-01 om 16.55.19.png
7 Paul Boehlé
1400 uit 7
willembuijt.jpg
8 Willem Buijteweg
1300 uit 7
Volledige uitslag
Order of merit

Sponsoren

Jolanda.jpg
1 Jolanda Swart
1070 uit 3
Karin Mulder.jpg
2 Karin Mulder
1000 uit 3
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.07.06.png
3 Alwin de Rijke
940 uit 3
Schermafbeelding 2023-11-01 om 17.07.34.png
4 Eric Venghaus
540 uit 3
Schermafbeelding 2023-11-01 om 17.05.07.png
5 Milanda Koopman
380 uit 3
Schermafbeelding 2023-11-01 om 17.16.32.png
6 Jan van den Boom
360 uit 3
Volledige uitslag
Order of merit

Categorie A

Christiaan Scheen.jpg
1 Christiaan Scheen
2100 uit 7
helene portret golf_3327.jpg
2 Hélène Wiesenhaan
1940 uit 7
pimportret.jpeg
3 Pim Donkersloot
1890 uit 7
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.15.19.png
4 Henri van der Steen
1780 uit 7
pasfotoeric.jpg
5 Eric Korver
1560 uit 7
20221208-MVB_7064.jpg
6 Anton Kuijntjes
1380 uit 7
www.hetfotoatelier-laarbeek.nl--7(1).jpg
7 Marijke Brouwers
1310 uit 7
friso.jpeg
8 Friso Leunge
1060 uit 7
Volledige uitslag
Order of merit

Categorie B

Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.08.26.png
1 Leonard van Nunen
2160 uit 7
elainepas.PNG
2 Elaine de Boer
2060 uit 7
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.11.56.png
3 Ger Laan
1630 uit 7
René Brouwer
4 René Brouwer
1610 uit 7
pasfotowilliam.jpg
5 William Wollring
1510 uit 7
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.22.25.png
6 Onno Hansum
1500 uit 7
Schermafbeelding 2023-11-01 om 16.55.19.png
7 Paul Boehlé
1400 uit 7
willembuijt.jpg
8 Willem Buijteweg
1300 uit 7
Volledige uitslag
Order of merit

Sponsoren

Jolanda.jpg
1 Jolanda Swart
1070 uit 3
Karin Mulder.jpg
2 Karin Mulder
1000 uit 3
Schermafbeelding 2023-10-31 om 23.07.06.png
3 Alwin de Rijke
940 uit 3
Schermafbeelding 2023-11-01 om 17.07.34.png
4 Eric Venghaus
540 uit 3
Schermafbeelding 2023-11-01 om 17.05.07.png
5 Milanda Koopman
380 uit 3
Schermafbeelding 2023-11-01 om 17.16.32.png
6 Jan van den Boom
360 uit 3
Volledige uitslag

Van Nijntje tot Chateau Meiland in een notendop

25.06.2023 Ruud Taal Ruud Taal.jpg

Oftewel, wat weten we eigenlijk van Ruud van Breugel?

Tekst en foto’s Ruud Taal

We spreken af in het Mediapark (waar anders?) en treffen elkaar op het kruispunt van het Joop van den Endeplein en de André van Duinboulevard. Een boulevard waar heel wat dromen gebroken, maar ook veel uitgekomen zijn.

Ruud van Breugel: “Hier, op de 2e verdieping, had ik mijn allereerste kantoor als tv- producent. Van daaruit zijn we zo’n beetje over het hele Mediapark verhuisd. Ik vond het belangrijk om dichtbij onze klanten te zitten. Ik wist bijvoorbeeld precies wanneer ze ’s ochtends bij hun kantoor aankwamen en liep ze dan quasi toevallig tegen het lijf. Als ik ’s nachts wakker lag stuurde ik ze ook wel eens een sms’je. Vonden ze niet leuk, maar zo bleven onze voorstellen wel top of mind. Zo probeerde ik altijd te voorkomen dat hun aanvankelijke enthousiasme tegen hobbels aan zou lopen, want er zijn honderden tv-producenten actief. Dus steeds weer even dat beslissende duwtje geven.”

Diepte-investering

Veel momenten in van Breugel’s carrière kunnen het best als ‘volstrekt toeval’ worden omschreven: “Al mijn beslissingsmomenten zijn anekdotes. Na mijn ‘extreem linkse’ studie sociologie in Utrecht en economie in Rotterdam — en nog een beetje theologie en filosofie — begon ik met een stel vrienden (en een uitkering) een onderzoeksbureautje. Dat vond ik al gauw niks en ben in mijn eentje op de fiets naar Frankrijk vertrokken. Toen ik terugkwam lag er een telefoonnummer dat ik ‘moest’ terugbellen. Vrijdagmiddag, kwart over vier, ik ken het telefoonnummer nog uit mijn hoofd. Op de valreep van de week kreeg ik Ingrid Wesseling van de Ondernemingsraad van de KRO aan de lijn. ‘Waarom belt u?’, vroeg ze. ‘Ik ken u helemaal niet. Heeft u gesolliciteerd of bent u misschien benaderd door de sociale dienst?’ Al snel bleek dat ze een secretaris voor de OR zochten. ‘Ik stuur u meteen een informatiepakketje, dan kunt u dat in het weekend bestuderen’, zei ze.

Maandagochtend vroeg ging ik met de trein van Utrecht naar Hilversum om mijn

sollicitatiebrief persoonlijk af te geven bij de KRO. Ik was amper weer thuis toen de telefoon ging: ‘Kunt u morgen op gesprek komen?’ Met een van mijn broer geleende nette broek heb ik toen een gesprek gehad, gevolgd door een verzoek om donderdag de finesses door te nemen. Toen heb ik mijn eerste diepte investering gedaan: een nieuwe broek.”

Eerste baan

Het klinkt als uit een grote jongensboek, maar op 15 september 1984 kreeg de jonge drs. Ruud van Breugel zijn eerste baan: secretaris van de Ondernemingsraad van de KRO. Zijn carrière leek echter ten einde toen hij na een jaar werd ontboden bij de KRO-voorzitter, Ben Schmitz. Ruud daarover: “Ik werd best lastig gevonden met allerlei plannen en kreeg ook wel eens te horen dat ‘ik alles overnam’. Dus ik dacht ‘die man wil van me af’. Maar dat pakte heel anders uit. Hij wilde me als directiesecretaris, ‘omdat alles wat jij doet wij eigenlijk zelf hadden moeten doen’. Maar procedureel mocht hij dat helemaal niet aan me vragen. Toen kort daarop de huisjurist overleed werd me gevraagd om alsnog onder het mom van ‘juridisch medewerker’ te solliciteren. Uiteraard kreeg ik die baan en werd via die omweg alsnog secretaris van de directie, met een spoedcursus ‘rechten’ en praktische tips door de jurist van de NOS.

Inmiddels had ik het KRO-bedrijf al aardig leren kennen, dus toen na een reorganisatie de functie van adjunct-directeur TV vrijkwam heb ik daarop gesolliciteerd. Maar na 18, jawel, gesprekken werd ik afgewezen. Ik kon daarvoor zelf genoeg redenen bedenken, maar was ongekend benieuwd wat zij zouden aanvoeren. Toen overkwam me de grootste gotspe ooit: ‘Ik leek te veel op de directeur’. Ik ontplofte en heb meteen vakantie genomen. Ik was al bijna adjunct-directeur van ‘Mensen in Nood’ toen dezelfde Ben Schmitz mij belde. ‘We hebben een probleem. Een onderzoeksbureau heeft ons voor gek verklaard door jou te laten lopen. ‘Haal hem onmiddellijk terug adviseerden ze!’ Ik kreeg de baan alsnog.”

Nijntje

Het curriculum vitae van Ruud van Breugel zou hierna eenvoudig kunnen worden ingevuld met logische carrièrestappen tot aan zijn pensioen. Maar Ruud een beetje kennende zijn we nog niet op de helft: “Mijn nieuwe functie hield onder andere het aankopen van producties in. In die tijd kon ik via een uitgeverij pitchen op film- en videorechten van Dick Bruna’s Nijntje. Voor 52 afleveringen. Maar animatie was voor ons een volkomen nieuw medium. Ik geloofde er wel in en kwam in contact met de Amerikaanse animator en striptekenaar Gene Deitch, die veel faam had verworven met het verfilmen van kinderboeken. Het was opvallend dat ook Dick Bruna met die naam aankwam. Dus dat klikte meteen.

Daarmee had ik echter buiten het Hoofd Jeugdprogramma’s van de KRO gerekend, die meende tegen Dick Bruna te moeten zeggen dat hij niet kon tekenen. Die was tot op het bot beledigd. Kansloos dacht ik, maar toen ik weken later toch nog eens met de uitgever belde werd er verbaasd gereageerd ‘waarom ik niet eerder had gebeld’. Ze stonden op het punt om te beslissen. Toen was alles gauw rond en stuurden we een persbericht uit. Dat viel

volkomen fout bij de KRO-directie, want die miljoenen zouden ze niet gaan investeren! ‘Bel ze maar af’. Toch was ik er in mijn naïviteit van overtuigd dat het zou lukken. Het verhaal naar mijn directie heb ik toen maar een beetje omgedraaid en gezegd dat de uitgever per se wilde dat ik het zelf zou doen. Dus kondigde mijn ontslag aan. Wel een probleem, want hoe kwam ik aan 2,5 miljoen gulden? Met geleend geld en een beetje steun van de KRO heb ik uiteindelijk de rechten voor de hele wereld, exclusief Japan en Korea, gekocht en begon mijn eigen productiebedrijf Palm Plus Producties.” Ruud wijst daarbij naar de kantoren op de eerste verdieping aan de André van Duinboulevard.

Goud

Maar er moest natuurlijk meer gebeuren, want voorlopig kwam er geen geld binnen. Eerst moesten de verfilmingen plaatsvinden, dus werden documentaires geproduceerd om wat te verdienen, vaak met steun van het Filmfonds,. De tweede productie leverde al meteen een Gouden Kalf op voor ‘Stalin had een brug beloofd’, over de gevolgen van de ineenstorting van de Sovjet Unie. En in 2006 een Gouden Roos voor het IKON kerstprogramma ‘Gospel in Paradiso’. Andere producties van Palm Plus Producties, veel later, zijn ‘De bevalling’, ‘Wegmisbruikers’ en ‘Je zal het maar hebben’. Sommige draaien nog steeds. Uiteindelijk heb ik Palm Plus Productie in 2012 overgedaan aan het Zweedse Zodiak.”

In 2014 werd Ruud partner in Vincent TV-producties, met kijkcijfer-successen als ‘5 Days Inside’ met Beau (Televizier Ring 2018), ‘Steenrijk, straatarm’ en ‘Weekend Miljonairs’. Maar ook het programma dat aanvankelijk geen omroep wilde hebben: ‘Chateau Meiland’. En daarmee wonnen we in 2019 wel een Televizier Ring.” Een attente kijker herinnert zich ongetwijfeld het winnende tableau de la troupe op het podium van Carré, waarin Ruud steeds een plaatsje verder naar het hart van het beeld opschoof.

De NVGJ

Maar hoe kwam dan ooit de NVGJ in beeld? Ruud: “Dat is weer te danken aan contacten met Pieter Landman, met wie ik op de mediabeurs van Cannes graag een drankje deelde. Pieter was daar namens de Wereldomroep. Een afspraak die geen enkel zakelijk doel had, want ik maakte niks waar zij iets mee konden. Alleen gezellig kletsen. Maar dat contact resulteerde op ‘een’ vrijdagmiddag wel in het verzoek om te helpen bij de realisatie van BVN-tv. De Wereldomroep wilde een dagelijks televisieprogramma maken voor Nederlanders in het buitenland. Maar zij waren radiomensen en hadden daar helemaal geen ervaring mee. Een bizar moment, want het ging in eerste instantie om 300 afleveringen. Een mega-opdracht. ‘Maar wil je wel maandag een businessplan indienen, want we hebben wat haast’. Vervolgens heb ik 10 jaar lang die programma’s gemaakt. De Wereldomroep werd mijn grootste klant. Maar dat weet eigenlijk niemand, want ik wilde niet op de titelrol staan om lastige vragen van andere zendgemachtigden te voorkomen.”

Sinds vorig jaar doet Ruud even helemaal niks: “Ik stap voorlopig nergens in. Misschien volgt er wel weer wat nieuws, maar dan bij voorkeur met jonge talentvolle mensen. En dan nog alleen voor het maken van langlopende programma’s. Daar blijk ik nu eenmaal goed in.”

Wat bij de NVGJ niemand zal ontgaan is Ruud’s inzet als sponsor van onze club. Ruud: “Als Hans Terol belt weet ik dat het weer het duurste telefoontje van het jaar wordt. Maar ach, die ‘arme sloebers van de NVGJ’ ……”

Nieuws Scherm_afbeelding 2024-05-30 om 09.30.14.png
Nieuws Shutterstock © Shutterstock
Matchplay Koen Suyk © Koen Suyk
Matchplay Anton Kuijntjes © Anton Kuijntjes
Nieuws Louis Westhof © Louis Westhof
Matchplay Hélène Wiesenhaan © Hélène Wiesenhaan