Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten
12.12.2020
Terwijl de grote baas van Duca del Cosma, Frank van Wezel, nog even druk is met zaken die niet kunnen wachten, leidt zijn energieke eega én pr& brand manager Caroline van Wezel fotograaf Ruud Taal en de schrijver van dit stukje rond op het hoofdkantoor in Breukelen. Het assortiment schoenen fonkelt in een goed uitgelichte showroom en er is een aparte ruimte voor de trendy kledinglijn. De wandelgangen en kantoormuren zijn gesierd met gestileerde foto’s van Duca del Cosma-modellen. De virtual golf simulator in de hal kenden we al van het toernooi dat de NVGJ er vorig jaar mocht houden.
Dit ziet eruit als een bedrijf met internationale allure. En dat is het ook. Frank van Wezel timmert met het stijlvolle Italiaanse design van Duca del Cosma al in meer dan 30 landen aan de weg en dat via zo’n 400 officiële dealers. Hij wil graag praten over de ontwikkeling van het bedrijf dat hij in 2016 overnam van de Italiaanse meester designer Baldovino Mattiazzo en over de huidige marketing strategie en het groeiend marktaandeel. Maar deze bezige bij, die eerder internationaal succesvol was met zijn bedrijf HI TEC, filosofeert liever over het doel waar het hem uiteindelijk om gaat; mannen en vrouwen over de hele wereld zo ver te krijgen van die saaie, kleurloze, veelal niet al te comfortabele golfschoenen af te stappen en te kiezen voo zijn elegantere, kleurrijkere, luxere, en beter zittende spikeloze Duca del Cosma’s. Soit de vivre!, maar dan op zijn Italiaans. Zie hem alsjeblieft als gepassioneerde liefhebber, want voor het geld hoeft hij het echt niet meer te doen, sinds hij door de verkoop van zijn schoenenimperium man in bonus is.
Gepassioneerd
Met HI TEC was hij ook gepassioneerd bezig, zeker, en de sportschoenen die hij daarin ontwikkelde en verkocht gingen als broodjes over de toonbank in alle werelddelen, maar het was een ander segment. Hij is trots op dat succes, maar toen al raakte hij haast in de war als hij ergens op een beurs een schoen van Duca del Cosma in zijn handen hield. Die ontwerpen, dat prachtige leer, de kleurschakeringen, de pasvorm, zó wilde hij het ook. Maar de repliek van zijn eigen ontwerpers werkte ontnuchterend; te kostbare materialen, een te dure productielijn voor onze markt en een designer die wij niet in huis hebben. Een fait accompli waar Van Wezel maar mee moest dealen. Tot HI TEC in de verkoop kon en Duca del Cosma in 2016 de aanbieding kwam.
Frank van Wezel was toen al 76, maar met pensioen gaan was sowieso geen optie voor hem. Het nieuwe avontuur werd ook geen hobby, dat wist hij vooruit, het was opnieuw pionieren en hard werken, want het mooie merk rustte op een economisch wankele basis en dan zet je het niet een-twee-drie vooraan in de markt. Dat was van meet af aan wel het streven; een plek in de top tien van internationale golfschoenen.
Ambassadeur
Het gaat Duca del Cosma intussen goed. Baldovino Mattiazzo ontwerpt nog altijd de mooiste schoenen en het marktaandeel is gegroeid, al heeft corona de opmars wel vertraagd, want de winkels zijn gesloten. Maar ras optimist Frank van Wezel ziet dat de vaccins er zijn, dat de online business floreert en dat steeds meer mensen — door de lockdown — het golfen ontdekken. Met Joost Luiten is een ambassadeur van betekenis binnengehaald. Ja, die plek in de Top 10 van golfschoenen gaat er komen.
Heeft hij eigenlijk nog wel tijd voor leuke dingen? Voor golfen bijvoorbeeld? Jazeker. En als het even kan doet hij snel mee met de NVGJ. Als onze kleine delegatie zegt bijzonder blij te zijn met zijn sponsorschap, chipt hij de bal charmant terug door de NVGJ te karakteriseren als de gezelligste en homogeenste club die hij kent. Hij is blij met ons en wij met hem. Op naar het nieuwe seizoen.
1 E RONDJE LIMBURG IN 2011 GROOT SUCCES ABDIJ ROLDUC VERRASSEND In 2010 belde Fred Sochacki naar Hans Terol “Vind je het een goed idee om volgend jaar naar Kerkrade te komen zodat ik jullie het e.e.a. kan uitleggen over een nieuwe golfbaan rondom de abdij Rolduc.” Over een dergelijk verzoek hoeft Terol nooit na te denken “Top idee! Zullen we samen een programma maken voor het eerste Rondje Limburg?” En zo geschiedde. Maar liefst 40 NVGJ-leden togen in mei 2011 naar Zuid Limburg om op drie verschillende banen te spelen en te overnachten in het klooster. De eerste dag werd ons gezelschap op kerkse gastvrijheid ontvangen. Sommigen vergaapten zich aan de indrukwekkende rondleiding, anderen vouwden hun handen uit eerbied of prevelden een gebedje en weer anderen moesten glimlachen. Fred Sochacki op zijn beurt sprak tijdens het diner zijn mede leden toe met een heldere uiteenzetting van zijn initiatief om 18 holes rondom de abdij aan te leggen. Dat idee dateert al van 2003, maar zegt Fred “Vanaf het begin hebben we weinig steun van de bevolking. Daarom duurt het zo lang. Zij is bang voor beschadiging van de omgeving.” Toch bleef hij knokken en zag zijn droom zeker uitkomen, want “het levert arbeidsplaatsen op en de opening staat over twee jaar gepland. Met de start van de eerste 9 holes is inmiddels begonnen en ik zou graag willen zien, dat Rolduc de homecourse van de NVGJ gaat worden. Voor de bestuurskamer is al ruimte ingericht.” Freds enthousiasme kende geen grenzen en hij bleef ons wijs maken, dat de baan er komt. Zes jaar lang bleven de leden bij hem zeuren “Komt er nog wat van?” Zijn droom spatte uiteen, toen de gemeente Kerkrade in 2017 de Golfbaanplannen niet in het betreffende bestemmingsplan opnam.
Het Kostertje, de fameuze troostprijs bij de NVGJ, is in een nieuw jasje gestoken. Jarenlang kwam het brouwsel via sponsor Heleen Sonnenberg van Weduwe Joustra. Er zijn nu nieuwe flesjes gefabriceerd voor het nakende seizoen 2025. Wat niet is veranderd is de tekst op de fles, die op een prachtige wijze de ellendige ronde van Henk Koster op onze homecourse De Texelse beschrijft.
Hans Terol kijkt vooruit op het komende wedstrijdseizoen: ,,Er komen nog hele mooie dingen aan.'' Al wordt het wel steeds moeilijker...
Een nieuw winterrubriekje: Terug in de tijd. Met grappige, soms ontroerende foto's uit het rijke verleden van de NVGJ. Op de wedstrijdkalender van 2005 stonden “slechts” twee surprisereizen. De eerste naar Hardelot waar onze vereniging is opgericht en de tweede naar Parijs en St. Brieux. Naar Hardelot met onze eigen auto en naar Parijs en St. Brieux met een privé jet van de KLM. Vooral de laatste bleek een ongekende luxe van jewelste! Voor slechts € 25,= pp twee dagen geheel verzorgd. Dan krijgt onze secretaris een telefoontje van ex-collega Jeroen Goeman Borgesius. “Heb je zin om met jouw kluppie naar de Vogezen te gaan? Zo ja, dan ben je bij deze uitgenodigd door ClubMed.” De leden wisten echter niet, dat Hans Terol ook nog in onderhandeling was met het Portugese toeristenbureau. Tijdens zijn laatste gesprek medio september in Den Haag ging de kogel door de kerk en werd de NVGJ definitief ‘gratis en voor niks’ uitgenodigd om 5 dagen naar de Oost Algarve te gaan. Tegenprestatie was exposure over deze schitterende streek. Het was ook alweer een kers op de taart. De Portugese gastvrouwen hebben ons werkelijk verwend met prachtige golfbanen, mooi hotel, heerlijke diners en drankjes en de laatste avond werden zelfs de deuren van een groot theater geopend om alleen voor de “Nederlandse journalisten” een schitterende dinnershow te presenteren. Het was een vermakelijke avond waar tenslotte de ene na de andere polonaise volgde. Op de foto zien we Rob Hoogland die zich kostelijk vermaakte met de gezellige feestelijkheid en heerlijke visjes. Eén van de charmante Portugese gastvrouwen die de hele avond op de dansvloer stond keek opvallend veel naar die grote reus uit Nederland. Hij merkte dat ook, glimlachte naar haar, totdat zij met haar stoute schoenen hem vroeg ”Do you want to dance with me?” Tot haar grote verrassing werd ze spontaan door hem opgetild en liep Rob dansend over de vloer, terwijl zij het bijna in haar broek deed van het lachen.
Een nieuw winterrubriekje: Terug in de tijd. Met grappige, soms ontroerende foto's uit het rijke verleden van de NVGJ. Hier zien we John Dekker in 2012 zijn uiterste best doen en speciale foto te maken van een fles uit het repertoire van Heleen Sonnenberg, destijds sponsor van de NVGJ met de Weduwe Joustra. Heleen staat op de uitkijk en kijkt kennelijk of er geen golfballen aan komen. De flessen, de troostprijs voor de laatste plaats, kregen de naam Kostertje, vernoemd naar Henk Koster na een miserabele ronde op de Texelse.
Met trots kan het organisatiecomité de definitieve datum presenteren voor het Charity Golftoernooi t.b.v. De Stichting Sintvoorieder1, gesponsord door Zorg Vastgoed Management BV. En wel op dinsdag 13 mei 2025. Golfcentrum De Hoge Dijk stelt hiervoor belangeloos haar golfbaan beschikbaar! Het toernooi is een vurige wens van onze gewaardeerde sponsor Eric Venghaus die de stichting een warm hart toedraagt. De stichting zet zich in om kinderen die in verborgen armoede leven op pakjesavond toch een presentje te kunnen geven. Daarvoor is geld nodig. De volledige opbrengst gaat, na aftrek van kosten, naar de stichting. Alle medewerkers zetten zich vrijwillig in om dit toernooi tot een succes te maken. Wij vragen onze leden deze flyer onder de aandacht te brengen van hun netwerk. Wellicht bevinden zich daaronder geïnteresseerden in dit evenement. Elke flight is welkom! Het organisatiecomité